Uw dossier en het nut van uw inschrijving.

Belgen die in Duitsland wonen, kunnen zich inschrijven bij het Consulaat-Generaal. Op dat moment worden wij uw gemeentehuis en kunnen u alle diensten aanbieden. Aan Belgen die niet ingeschreven zijn, kunnen we slechts noodbijstand bieden. Niet-Belgische gezinsleden kunnen geregistreerd worden, maar hebben geen recht op Belgische diensten. Uw dossier up-to-date houden zorgt voor betere dienstverlening. We houden rekening met uw privacy
 

Uw dossier up-to-date houden: uw informatie in het Rijksregister

Breng ons steeds op de hoogte van elke verandering in uw persoonlijke situatie. 

Voor verandering van contactgegevens is een e-mail of telefoontje genoeg.

Voor andere wijzingen hebben we volgende bewijsstukken nodig (max. zes maanden oud), per e-mail of per post:


Adresverandering:

Een bewijs van uw nieuw adres (“erweiterte Meldebescheinigung”).


Huwelijk: 

Een letterlijk afschrift van de huwelijksakte, niet ouder dan 6 maanden (“ein beglaubigter Registerausdruck des Eheregisters”).

Meer informatie over een Attest Geen Huwelijksbeletsel (AGHB) vindt u hier .


Echtscheiding: 

  • Bij echtscheiding in Duitsland: een letterlijk afschrift van uw scheidingsakte met vermelding van de datum waarop uw echtscheiding rechtgeldig geworden is (“rechtskräftiges Scheidungsurteil”). U kunt dit document aanvragen bij de bevoegde rechtbank.
  • Bij echtscheiding in België: een letterlijk afschrift van de overschrijving van de echtscheiding in het register van burgerlijke stand of een letterlijk afschrift van de huwelijksakte waarbij de echtscheiding in de rand werd vermeld.
  • Als u minderjarige kinderen hebt, gelieve ons eveneens een letterlijk afschrift van het scheidingsoordeel te bezorgen waarin het hoederecht van de kinderen bepaald wordt. 


Overlijden:

Een letterlijk afschrift van de overlijdensakte (“ein beglaubigter Registerausdruck des Sterberegister”). 


Verwerving van een andere nationaliteit:

Het origineel of een eensluidend verklaarde kopie van het certificaat van naturalisatie of een attest van de vreemde nationaliteit afgeleverd door de ambassade of het consulaat van dit land in Duitsland. 

 

Bij vertrek uit Duitsland

Als u terugkeert naar België of verhuist naar een ander land (waarvoor een andere Belgische consulaire beroepspost bevoegd is) hoeft u zich niet bij ons af te melden. U zult automatische bij ons worden uitgeschreven zodra u zich bij een andere post of een Belgische gemeente inschrijft. Bij terugkeer naar België moet u zich binnen de 8 werkdagen na aankomst aanmelden bij de gemeente.

U dient uw vertrek wel bij het Einwohnermeldeamt van uw woonplaats om uw vertrek aan te kondigen en u te laten schrappen uit de bevolkingsregisters (abmelden). Vooraleer u het land verlaat, neemt u ook beter contact op met uw Krankenkasse of het Duitse organisme voor sociale zekerheid, eventueel ook met het oog op uw inschrijving bij een Belgische mutualiteit voor de verplichte ziekteverzekering.

Als u vragen hebt over uw sociale zekerheid en de gevolgen van uw verhuizen, is het consulaat niet het aanspreekpunt. Zie hier waar u terechtkunt.